زمان داور است و تالش نظاره گر!

اشاره:

ماه گذشته ، گفتگوي تحليلي از شمسي پور خشتاوني به نمايش گذاشتيم و ‌بازتاب وسيعي در گيلان و كشورداشت و اهل قلم گيلاني با روي باز ازكنارش گذشتند . خصوصن ، آن بخش از بدنه «گيلان شناسي » كه خود ايشان در آن گفتگو، اشاره يي كوتاه بر آن داشت مبني بر اينكه «نياز به بازسازي داشته و دارد». در اين رابطه ، بازتاب ها ، پيام ها ، تماس ها و ايميل ها و نامه هاي مكتوب رسيده يي كه هر يك به نوعي به استقبال از داده هاي خشتاوني آمده بودند ، كه چند تن از شاخصين شان ، از جمله  دانشمند فرزانه گيلاني دكتر سيد مجتبي روحاني بود.
گيلان شناس نام آوري كه در دهه ي 50 پايه گذار «گيلان شناسي » در شرق گيلان مي باشد. و در خود گيلان نيزدر دهه ي 60 فونداسيون «گيلان شناسي » را با هم فكري زنده يادان محمود پاينده لنگرودي ، محمد ولي مظفري و دكتر رضا مدني و... ريختند. و تجربيات گذشته يي كه امروزه به گونه يي ديگر از زبان يكي از گيلان شناسان در هفته هاي گذشته عنوان شده بود را دكتر روحاني ،‌ بخش هايي از داده هاي شمسي پور را كه حاوي خلاء هايي در «گيلان شناسي» بوده ـ با ارسال مرسوله يي  پر نموده كه در فرصت هاي مناسب از آن استفاده خوهد شد.

 

ادامه مطلب

«راميز قلي اُف» مردم ايران را از خودم مي دانم

«راميز قلي اُف» نوازنده ي چيره دست تار جمهوري آذربايجان كه به دعوت معاونت هنري و سينمايي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و انجمن موسيقي خراسان رضوي به ايران سفر كرده بود هفتم تير ماه در مجتمع فرهنگي امام رضا(ع) آن استان گفت : « در نتيجه روابط بسيار خوب بين ايران و جمهوري آذربايجان مي توان صفحه ي روشني در زمينه ي فرهنگ گشود. پروفسور راميز قلي اُف در نشست تخصصي هنرمندان و صاحب نظران موسيقي افزود:« صميميت بين ايران و آذربايجان و همچنين نحوه نواختن تا در اين دو كشور در درياي موسيقي مانند دو شناگر ماهر است.اين نوازنده ي مطرح تار افزود :

ادامه مطلب

پديده «گيلان شناسي» و«كمپاكس» (قطب نما) شبكه ي جهاني سحر

از منظر شمسي پور خشتاوني

اشاره :

آنچه كه ملاحظه مي فرماييد، بر مي گردد به نقش كاربردي واژه ي «تالش» كه هر از چند گاه از طرف فعالان سياسي آنسو و گاهن اين سو افكار عمومي را به خود مشغول مي كنند . نمونه ي اين سوژه ها بر مي گردد به حركت يكي از فعالان سياسي آنسوي مرز كه  سفري در پاييز سال 1388 به ايران داشته و در مصاحبه يي با جريده ي محلي شهرستان تالش مدعي بود ، در طول هفته يي كه در ايران بوده:« دوبار با شبكه سحر گفتگو كردم» همزمان ، ‌در آن مصاحبه از فردي نام مي برد . به نقل از او حتا با بكار گيري واژه هاي مذهبي از قبيل:«اين حركت يك حركت ... گونه است» ، عملكرد اين فعال سياسي را تاييد ، كه امروز در زندان بسر مي برد . 

ادامه مطلب